Nov 27, 2011

Tak patut...

Di suatu petang, kedengaran iklan di Radio tutttt..
Iklan nya berbunyi lebih kurang begini..
(aku tak bape ingat satu2 ayat nye ye..)

Mak Cik Jenab ; Eh si minah oiii,ko bile nak kawin..?umur da meningkat..

Si Minah : ??
Apa yang harus di jawab oleh si Minah untuk mengelakkan dari stress dengan soalan2 begitu?

Maka radio itu, memberi cadangan utk jawapan soalan Makcik Jenab ;

Si Minah : Maaakcik Jenaaab, sape tak nak kawin kaan..saya tengah tunggu Makcik Jenaaab masukkan duit dalam akaun saya..

Coppp!

Adakah itu cadangan yang bagus, utk diberikan pada Makcik Jenab?
Apa kejadahnya jawapan seperti itu...
Walaupun Makcik Jenaab sememangnya perangai makcik2 yang suka amik tau hal orang..
Tapi itu bukan jawapan yang sepatutnya diberikan...

Meh sini, cik Shida kasi cadangan paling umphh utk jawap soalan2 begitu...
al Maklum laaa, dah biasa soalan cenggini, jawap pun tutup mata je..
Haha!

Langkah Pertama ;
1) Anggap je Macik Jenab tu sayangkan kat kite, dia tanya tu sebab caring kan pasal kita..
2) Tepuk lembut pada peha Makcik Jenab (kalo die duduk) atau pegang bahu Makcik Jenab..Jangan di tampooo plak orang tua tu..cian dia..
3) Senyum pada Makcik Jenab..
4) Dan katakan..
"Makcik Jenab, doakan saya..semoga urusan saya dipermudahkan, di murahkan rezeki...Kalo Makcik Jenab doakan cepat sikit turn saya naik pelamin.."

Lembut hati Makcik Jenab itu, mana tau dia memang nak kenen kamu dengan anak teruna dia yang hensem bergaya..
Kita tak tau kaaaan...

Copp!
Cara itu bukan HIPOKRIT, secara tak langsung, ia dapat mendidik kita supaya kita lebih menghormati orang tua..
Bukan dgn cara yang dicadangkan oleh Radio itu..
Cadangan itu mungkin boleh diusulkan untuk kawan - kawan..

Kaaaan..?

No comments:

Post a Comment