Sep 8, 2011

dyslexia dan autisme

2 jenis gangguan yg sering berlaku pada kanak kanak..
Dyslexia, bukannya penyakit..tetapi ia adalah salah satu gangguan dlm pembelajaran yg biasa dialami oleh kanak kanak.
Autisme pula dianggap sbagai sejenis kecacatan neurologi,termasuk masalah dgn perhubungan sosial dan komunikasi dan juga pola biasa bkaitan dgn minat,aktiviti dan perangai..
(Utk maklumat lanjut, leh dptkan di wikipedia)

Ibu bapa kurang diberi pendedahan tentang 2 gangguan ini..
Disebabkan itu,kanak kanak sering dipukul,kurang mendapat sokongan yg positif..

Ini berlaku pd mlm td..
Bile si ayah jmp aku utk bertanyakan perkembangan anak dia..
Untuk makluman, anak die mempunyai mslh dalam pembelajaran,kurang fokus, mslh dlm pergaulan dgn kwn kwn..

Aku jawab, "ambil masa utk saya rapat dgn ank en,sbb sblm ini die dgn cikgu lain.."
Bapak bdak tu leh jawab "anak sy tu sengal sikit cikgu, kalo angin die xbtol,abis sume..agak2 ada harapan x.."
Aku terdiam bila si ayh sndiri yg ckp camtu..

Aku jwb "apa yg kami wat sebelum ni,kami akan support die,bkn push student kalo ada mslh..harapan tu,insyaAllah,sbb ank en muda lagi.."
Masa tu semangat ke'cikgu'an membuak2..
Hehe..


Pada ibu bapa diluar sana, jika nmpk anak berkelakuan luar biasa,dapatkan khidmat nasihat doc..
Kenali mslh anak2, beri sokongan...

Kasihanilah anak anak luar biasa ini...

Tq ;)
Published with Blogger-droid v1.7.4

No comments:

Post a Comment