Oct 22, 2013

#22 weeks

 















Alhamdulillah =)
Usia kandungan sudah mencecah 5 bulan ++
Perkembangaaaaaan...
??
Berkembang kembang rasa nya.. =)
Last check up 14 Oct, berat naik lagi 2.5kg..
Doc kate, sepatutnya  average weight utk ibu hamil adalah 0.5kg - 2kg..
Macam kes aku yg terlebih 0.5kg ni..
Kira dia halalkan je..
Dia nasihatkan supaya aku perlu jaga pemakanan..
Makan kuantiti yang sikit tapi kerap..
Banyakkan serat dan buah2an di waktu malam..

Baik doc!!
Sebelum ni pun, aku tak berapa makan banyak sangat..
Mungkin aku kuat minum yang manis2..
Contoh manis2 tu..
Teh tarik kurang manis...Neslo kurang manis..
Even dah kate kurang manis.. tapi still manis lagi kan...

Masa check up tu juga..
Nurse buat heart beat test..
Lama gak die mencari cari heart beat tu..
Aku risau je..harap segala dipermudahkan..
Tengah die cari cari tu..
Nurse tego.. " Dengar ni, baby awak asik tendang tendang je..Aktif."
Aku jawap.. " Aktif sebab lapo kot sebab ibunya tak breakfast lagi.."
Hehehe..
Akhirnya nurse jumpa heartbeat baby..
Alhamdulillah heartbeat baby 147..
Normal heartbeat 110 - 170..

Skang ni dah mula rasa ketukan sikit sikit..
Aku ingat baby tendang..
Bagi mereka yang berpengalaman kate tu sedu baby..
Sedu baby nak membesar la katakan...
Mungkin ade tendangan tu..tapi aku je yang tak perasan..

Dan perkembangan 5 bulan ni...
Bayi dah mula berupaya untuk mendengar apa - apa bunyi yang berada disekeliling si ibu..
Dengar bunyi orang berborak..
Dengar bunyi moto...
Maka si ibu dan si ayah rajin2 lah berkomunikasi dengan si baby..
Dalam masa yang sama ia juga dapat membantu perkembangan otak si baby..
Memperbanyakkan dengar alunan zikir..
Ada juga menyarankan dengar muzik ala2 Beethoven n sape2 la yang muzik tenang2 tu..
Tapi kita sebagai orang islam lebih percaya bahawa...
Takde ayat yang lebih menenangkan selain ayat2 Al Quran dan zikirullah...
Kan.. =)

Setiap anak yang dilahirkan, Allah telah ciptakan semua anak yang bijak2 dan sempurna..
InsyaAllah..
Kita je perlu usaha lebih sikit dan terus berdoa supaya Allah kekalkan kebijaksanaan anak itu...
Kita yang mencorak nya.. Kita menjaga nya..
Anak itu amanah Allah...
=)

No comments:

Post a Comment